Het geheim van clubbinding: weten wat je leden beweegt.

Sportverenigingen breken zich vaak het hoofd over het werven van nieuwe leden.

Op allerlei manieren worden potentiële leden gelokt om lid te worden van de club: opendagen worden georganiseerd, kortingen worden aangeboden, proeflidmaatschappen, gedifferentieerde betalingsregelingen, enzovoorts.

In het algemeen steken clubs veel minder energie in het bijhouden van leden.

Maar juist op dat punt kunnen verenigingen veel winst boeken, in de continue strijd om het ledental op peil te houden.

Wat kan een club doen om de leden aan een club te binden.

  1. Zorg voor goede informatievoorzieningen naar leden, potentële leden, nieuwe leden, ouders doormiddel van: nieuwsbrieven, informatiebulletins, informatiebrochures voor leden waarin het doel, beleid en globalefunctioneren van de vereniging is beschreven.
  2. Organiseer regelmatig nevenactiviteiten voor zowel (jeugd) leden, oudersvrijwilligers en eventuele toeschouwers, waarbij het sociale aspect centraal staat. Denk aan kennismakingsbijeenkomsten voor nieuwe leden, infobijeenkomsten voor vrijwilligers enzovoorts.
  3. Geef als bestuur regelmatig blijken van waardering voor de verschillende prestaties van sporters, teams, vrijwilligers, ect.
  4. Verzorg goede communicatiemogelijkheden tussen leden en bestuur, door bijvoorbeeld discussiebijeenkomsten, een wekelijks spreekuur waar leden bij een aanwezig bestuurslid terecht kunnen voor vragen, klachten, opmerkingen, ect.
  5. Initieer activiteiten voor een goed doel, of activiteiten in het belang van de club (bijv. schoonmaakdag dojo, geldinzamilingsactie, autowasdag)
  6. Neem als vereniging stelling tegen negatieve ontwikkelingen zoalsincidenten binnen de sport (bijv. agressief gedrag, omgangsvormen binnen de vereniging bekendmaken en er ook naar handelen). Dit vergroot de aantrekkingskracht van de vereniging. Voor leden en potentiële leden kan dit een bindende factor zijn om lid te worden of te blijven van de sportvereniging.